Offentlig transport – Så irriterende!

Min kæreste har i dag besat bilen for at køre til eksamen i skriftlig matematik og jeg har mig to jobsamtaler i henholdsvist Hornslet og Randers, af samme årsag sidder jeg nu i et tog.

Endnu engang oplever jeg at sidde med følelsen af, at det er besværligt, irriterende, dyrt og uoverskueligt. Jeg ejer en bil fra 2000, en stor stationcar Citröen Xsara, bundrådden og dyr i værkstedsudgifter, kører yderligere kun 13 kilometer på literen. Selv når jeg tæller værkstedsudgifter og benzinen sammen er det billigere end toget – og jeg er tilmed indehaver af et famøst Wundercard, som er Arriva’s svar til Wildcard.

Offentlig transport – Dyrt og langsomt!

Offentlig transport med DSB

Offentlig transport med DSB, altid en fornøjelse. Ps. Ironi kan forekomme.

Min første jobsamtale ligger i Hornslet og for at komme til firma adressen skal jeg med 2 timer og 30 minutters offentlig transport med henholdsvist tog og to busser. Til sammenligning vil det tage 1 time og 10 minutter i bil. Det primære tidsspilde går selvfølgelig med ventetid, men det gør absolut ikke turen mere spændende. Når jeg er færdig i Hornslet skal jeg fluks til Randers og skal nå fra Hornslet og dertil på ca. En halv time – lad os bare konkludere at her tager min tur mellem Hornslet og Randers også timer og jeg derfor har opgivet alt håb. I stedet har jeg nogle dejlige svigerforældre, som har været så herlige at låne mig deres bil, således jeg kun skal med toget til Hinnerup.

Offentlig transport er glimrende

Offentlig transport med Arriva

Offentlig transport med Arriva – det bedre men stadigvæk elendige alternativ.

Skal man til de større ankomststeder er tog jo en ganske fin mulighed, såfremt man ikke gør det i “myldrertiden” og dermed kan få en plads i toget, undgår sommersæsonen hvor airconditionen i 50% af tilfældene er gået i stykker og varmen i toget er mellem 25 og 30 grader, samtidig med at DSB ikke længere har salgsvogne i togene og heller ej automater – man kan selvfølgelig hente lunkent vand fra toiletterne som dufter dejligt af sød urin. Yderligere skal man undgå vinteren, for her er toge og busser forsinket eller aflyst hvilket gerne bidrager til hele timers forsinkelser på arbejde eller skole – hvilket vi jo ved at alle tager imod med et smil.

Jeg føler, at vi som et velhavende land prioriterer fuldstændig åndssvagt. Hvert år kaster vores stat oceaner af penge efter de danske statsbaner for at de ikke skal rende konkurs. Hvorfor gør vi det, når servicen er så elendig? Skal du rundt i Tyskland med offentlig transport går det stærkt, du skal højest vente 10 minutter og godt nok er togene og sporvognene stadig prop fyldte, men betydningen er minimal fordi man ankommer kort efter. Glemte jeg at fortælle, at priserne er fænomenale?

Ja, vi har s-tog og gudskelov for det – hvis man bor i hovedstads områderne. Ja, letbanen er ved at blive bygget i Århus og står klar i 2018, snork snork. Heldigvis er vi på vej ad rette vej, håber jeg – men at bygge en letbane gennem 4 år sænker næppe billetpriserne.

Til jer kære læsere, beklager mit sure opstød, men gud hvor er offentlig transport besværligt og slet ikke fristende!

Jonas Moltke Sørensen

Jonas Moltke Sørensen

Programmerings nørd, med 12 års erfaring indenfor faget, trods sine kun 23 år. Primært mestrene programmeringssprog er PHP, C# og JAVA. Yderligere stor erfaring indenfor MySQL, XHTML/HTML(5), CSS3, javascript og udvikling af apps på android, windows og IOS platforme. Ser til dagligt alt for mange tøseserier og bruger sit halve liv på Stackoverflow, hvor han hjælper noobs og andre stakler i nød, med programmeringsløsninger.

Måske kan du også lide..